Strengemaskin & strengekurs

Sent i høst mottok Moss Badmintonklubb en flunkende ny strengemaskin fra NBF. Sammen med maskinen (og alt av tilbehør) kom også Torjus Flåtten og Vegard Rikheim og holdt strengekurs for alle som ville lære.

Mossbk var så heldige å være 1 av totalt 5 badmintonklubber som mottok strengemaskin og alt av tilbehør inkludert 1km (!) med Ashaway streng. Dette setter vi selvfølgelig stor, stooor pris på og vi synes dette er et godt tiltak fra forbundets side.

Strenging av racketer er noe alle trenger fra tid til annen, og for noen kan dette bli en betydelig utgiftspost. To av kriteriene for tildeling av maskinen er derfor at maskinen skal være tilgjengelig for alle klubbens medlemmer samt at strengeren/klubben ikke skal tjene penger på bruken av maskinen.

En elektronisk strengemaskin med alt av tilbehør koster fort over 30.000kr, og i tillegg må du kjøpe strenger. Du skal strenge mange racketer for å spare inn denne kostnaden, og det sier seg selv at dette ikke er utstyr for de 1000-hjem.

Torjus og Vegard er 2 av Norges beste badmintonspillere, og gutta har selvfølgelig strenget veldig mange racketer opp igjennom årene. Strengene ryker og nye må på plass før neste trening eller turnering. Gutta kan derfor mange "snarveier" og vet mye om hva du IKKE bør gjøre - rackerten kan ødelegges. Du bør derfor ha litt kunnskap før du begynner å strenge, ellers kan dette fort bli dyrt

Klubben har mange strengere som kan strenge for deg, dette koster normalt 250-300kr avhengig av hvordan du vil ha det gjort og hvilken streng du ønsker.

For deg som ønsker å strenge dine egne racketer selv så kommer vi til å arrangere strengekurs i Mossehallen. At du deltar på et kurs er en forutsetning for å bruke maskinen.

Du må gjerne strenge for andre i klubben også, men du kan ikke ta deg betalt for jobben så lenge du bruker klubbens strengemaskin.

Hvorfor skal du strenge selv?

• Du bestemmer og har full kontroll.

• Du kan velge den strengen du selv liker aller, aller best.

• Du kan strenge så forsiktig eller hardt du vil.

• Strenge nøye eller raskt.

• Alltid racket klar til trening og turnering.

• Ingen å skylle på om racketen blir ødelagt.