Reisebrev 🇩🇰: Special Olympiske idrætsfestival 2024

Oppdatert: 10. jun.

Helgen 25.-27. mai var det duket for den Special Olympiske Idrætsfestival i Frederikshavn, Danmark. Festivalen arrangeres hvert annet år under paraplyen til Special Olympics. Årets utgave var den 9. i rekken. Moss BK skulle stille med 2 av de til sammen 1. 300 påmeldte utøverne som var fordelt på 12 idretter.

Frida og Mira var blitt utvalgt til å representere Norge i badminton, og begge to hadde som klubbens første, mottatt de nye landslagsskjortene 🇳🇴

Våre flotte fanebærere før innmarsjen
2 galde mossejenter før innmarsjen

Innmarsjen var på fredag kveld og det var 2 veldig glade frøkner som boblet over av forventninger og spenning. Jentene klarte seg bra og er 2 fine representanter for klubben.

Etter en god natts søvn og en deilig dansk frokost, så var det tid for en kort spasertur til Arena Nord og turneringsstart lørdag morgen. Solen skinte som et godt varsel for de sportslige resultatene som skulle komme. Begge jentene åpnet med seire i første kamp, og Mira vant i 3. sett. I de neste kampene ble motstanderens for sterke og jentene tapte. Men, de som kjenner Special-idretten vet at første kampdag er divisjonering / nivå-inndeling. Dette sikrer at alle stiller i mest mulig "riktig" nivå på selve turneringsdagen som er på søndag.

Lørdag kveld var det duket for Hawai-bankett med ca 1.600 til bords (!) i Arena Nord. Etterpå var det mega-party med et dansk live-band. Moro og veldig god stemning. Vi spste sammen våre gode venner fra Stubbekøping Badmintonklubb. De har vi møtt mange ganger før: på turnering i Danmark og de har besøkt vår turnering i Moss flere ganger.

mer enn 1600 personer til bords
Special Olympisk bankett

Selve turneringsdagen, søndag var minst like fin som lørdagen. Før kampene startet var det felles oppvarming som fikk jentene klare til kamp.

Mira spilte bra og fikk seier i første og tap i 2. kamp. Hun gikk derfor ikke videre, men endte på en fin 4.plass i sin første turnering utenlands. Dette var veldig bra Mira, og vi gleder oss til neste turnering!

Frida vant alle sine 3 kamper på søndag og endte på 1. plass.

Det har vært noen veldig fine dager her i Danmark, solen skinte og maten var god.

Jentene har gode personlige prestasjoner, opplevet mestring og i tillegg oppnådd skikkelig gode resultater - det er selve synliggjøringen av alle timene som nedlegges i Mossehallen.

Allerede nå starter treningen mot neste tur til Danmark om 2 år. Da er det Roskilde som er arrangør.

Medaljer rundt halsen er moro
Stolte og glade jenter

Stor takk til klubbens sponsorer som er med på å gjøre eventyret mulig:

Takk til Norges Badmintonforbund for de flotte landslagsskjortene og reisestøtte.

6 glade mossinger
God stemning blandt de reisende mossingene

Vi som var på tur, fra venstre: Linda, Mira, Stein Ivar, Anne-Grete, Frida og Rune

.

©2023 by Moss badmintonklubb.