• Forfatterens bildeRune Lavik-Haug

Klubbtur 🇩🇰 Danmark (2/2)

Oppdatert: 26. apr. 2022

Turneringen i Fredriksberg/København var over søndag, og for ca halvparten av mossingene gikk turen videre til Thorsager i Rønde. Øvrige mossinger reiste enten hjemover eller tilbrakte noen ekstra dager i Køben.

Turneringen i Thorsager var betydelig større og hadde høyere nivå, inntil danskenes Mester. Turneringen ble spilt på 2 forskjellige steder/haller og gikk over 3 dager, tilsvarende norsk rankingturnering. Har ble det ingen internoppgjør, også fordi vi var færre deltagere.

Overnatttingen hadde Ingun ordnet på forhånd på Landal/Søhøjlandet, og vi disponerte 2 stk 8-mannsboliger som lå plassert vegg-i-vegg. Hele området var fullt av aktiviteter for barn og ungdom (og lekne voksne), med egen badminton bane, bueskyting, badeland, mtb, og mye mye annet. Veldig bra organisert og bra initiativ av Ingun og Jostein!

Prestasjoner:

Mia møtte tøff motstand fra de danske jentene. Hun fikk med seg 3 seiere og tar med seg masse god erfaring hjem til Norge. Bra spilt Mia!

Aksel hadde kun 1 et tap i sin pulje i HS, og gikk derfor videre og endt med å vinne finalen i en tøff men overbevisende 3-setter. Aller første gang som turneringsvinner! Han fikk med seg en enorm pokal hjem, som var nesten like stor som smilet hans. Gratulerer Aksel!!.

Han spilte også HerreDouble sammen med ukjent dansk partner der de vant en kamp og tapte en kamp. Gutta endte som nr 2 i puljen sin.

Melanie fikk tøff motstand i sin gruppe i DameSingle. Det endte med 2 tap hvorav det ene var en tøff og jevn 3-setter. I DameDouble spilte hun sammen med Mia, og jentene tok mange poeng selvom de nok var påmeldt i feil klasse. Bra spilt jenter!

Gabriel fikk tøff motstand i Thorsager. Han ble plassert opp i en høyere klasse og var samtidig så uheldig at han hadde pådratt seg betennelse i både arm og skulder. Gabriel ga alt, og imponerte spesielt i Mixed Double sammen med danske Nikoline fra Horsens. Dette i sitt livs første MD kamp som ble en spennende 3-setter. Grunnet skade på hans danske HerreDouble makker, allerede i første kamp ble det ingen resultater i HD.

Bryan leverte overraskende resultater i HerreSingle. 1 sett taper han med 21-4, men det neste ender 23-21, mot samme motstander!! Veldig bra opphenting Bryan!

I HerreDouble spilte han sammen med Vebjørn. Gutta hadde det ganske røft og det ble 2 tap. Første kampene var ganske jevn, men danskene i kamp nr 2 var seedet og den kampen ble svært tøff.

Vebjørns pulje i HerreSingle var preget av å ha førsteseedede i puljen. Vebjørn vant første kampen som var en hard 3-setter, og gikk så på to tap. Siste kampen var mot 1.seedet i klassen. Dette var bra jobba Vebjørn!

I HerreDouble spilte han sammen med Bryan. Gutta hadde det ganske røft og det ble 2 tap. Første kampene var ganske jevn, men danskene i kamp nr 2 var seedet og den kampen ble svært tøff.

Henrik spilte både HerreSingle og HerreDouble (med ukjent dansk makker).

Dagen begynte med HerreDouble sammen med ukjent førsteårs U13 gutt. Likevel begynte de med å slå ut 1 dansk par i 3 sett, som var et godt samspilt og erfarent par. Siste puljekamp endte i et greit tap. Bra gjennomført!

Henrik vant single-puljen relativt greit og kontrollert, og gikk dermed videre. Kvartfinalen ble vunnet mot en av de seedede fra HD, mens han i semifinalen møtte og slo første-seedet i turneringen. Finalen ble spilt 5-10mins etter semi’n og endte dessverre med tap mot 2.seedet. Likevel: finalespill i sin første danske M/A-turnering er veldig, veldig bra!

At danskene hverken forventet eller likte å tape mot en nordmann var enkelt å se: kropps-språk og holdninger ga sitt tydelige budskap. Da var det godt å se at Henrik blåste det av med smil og latter - bra håndtert Henrik.

Mia spilte DameSingle i Thorsager. Her hadde vi kanskje bommet litt på klassen, for dette var røft og endte med 3 tap. Likevel, Mia er positiv og vi har fått mange svar på hva vi skal jobbe med videre, og Mia er topp motivert for tøffe treninger!

I DameDouble spilte hun sammen med Melanie, og jentene tok mange poeng selvom de nok var påmeldt i feil klasse. Bra spilt jenter!

Amund spilte kun HerreSingle, og motstanden var tøff. Likevel, Amund tar poeng og gjør fremgang. Vi er sikre på at flere onsdagstreninger i Moss vil rette opp mye i tiden fremover. Vi gleder oss til å se deg i Mossehallen Amund!

Onsdagen hadde alle sammen spille-fri. Det innebar tid til badeland, påske-rebus og generell avslapning. Etter nesten 1 uke i idrettshaller så var det noe de fleste satte pris på.

Konklusjon Thorsager: dette var en virkelig bra turnering!

Veldig mye god og variert motstand, på alle nivåer og aldersklasser. Skal vi pirke på noe så må det være at i finalespillet så fikk noen utøvere lange ventetider før sitt spill, mens andre utøvere gikk fra kamp til kamp nesten umiddelbart. Sånn blir det bare noen ganger, og det kan vi tilgi.

Vi skal definitivt tilbake til Thorsager, og til Landal/Søhøjlandet.

Takk til alle som var med å gjorde klubbturen vår minneverdig, ikke bare utøverne - men også foreldre og søsken!